Jak zobaczyłem kiedy ostatni raz pojawił się artykuł z serii „Poradnika” to się przeraziłem… 2012 rok i własnoręczne przygotowanie wzorów tie-dye było tak dawno temu, że postanowiliśmy to zmienić i częściej aktualizować tę kolumnę, no to może zacznijmy od nowa, hehe.
Po dłuższej przerwie powracamy z tematem deskorolkowego (i nie tylko) poradnika. Idea jest ta sama – zdobywanie praktycznej skejtowej wiedzy, która zaoszczędzi Wam czas i pieniądze. Tym razem skupiamy się na prawidłowym doborze trucków. Temat ten bardzo często jest pomijany, a z własnego sklepowego i warsztatowego doświadczenia wiemy, że wiedza w tej dziedzinie jest bardzo mała lub wyrywkowa. Podstawowym pytaniem jest: „jak prawidłowo dobrać trucki do deskorolki„. Poza artykułem przygotowaliśmy dla Was video oraz tabelę, która powinna ułatwić właściwe dopasowanie deskorolkowego setu. Zacznijmy jednak od podstaw, czyli tego czym są trucki i jak są zbudowane.
Trucki do deskorolki to swoiste „zawieszenie” naszej deski, które łączy blat z kołami co umożliwia jazdę i skręty. Pozwalają nam także grindować a czasem służą jako uchwyt przy noszeniu (tzw. mallgrab) co jeśli ktoś uskutecznia to sugeruję zmienić jak najprędzej bo wygląda to wybitnie słabo;) Trucki w zdecydowanej większości przypadków składają się z:
– podstawy – base plate, którą mocujemy montażówkami (bolts) truck do decka
– ośki – axle, na której toczą się koła z łożyskami,
– hangera – czyli tej części do grindowania, dzięki której koła pozostają we właściwej odległości od siebie,
– bushings – gumek umożliwiających skręty,
– kingpina – śruby z nakretką i tależykami łączącej powyższe w całość
Trucki to obok deski i kół najważniejsze elementy deskorolki, dlatego tak ważne jest to by były one prawidłowo dobrane. Trucki to też dobra inwestycja bo w przeciwieństwie do np. deski nie ulegają tak szybkiemu zużyciu, raczej nie łamią się, nie pękają a ścieranie trwa stosunkowo długo.
Pomijając gusta riderów świadomych swojego sprzętu generalna zasada dotycząca doboru trucków jest taka, że powinny one być mniej więcej tej szerokości co deck. Trucki zbyt szerokie powodują podsterowność deski (problemy ze skręcaniem – spowolnienie) a za wąskie nadsterowność (zbyt gwałtowne skręty przez co problem z utrzymaniem równowagi).
Wszystko byłoby pięknie gdyby rozmiary były jednakowe jak w przypadku desek. Rzeczywistość jest jednak taka, że w zasadzie każdy większy producent ma swoją numerację, która poza pewnymi wyjątkami nie mówi zbyt wiele, ale my jesteśmy tacy fajni, że przygotowaliśmy dla Was specjalną tabelę rozmiarów trucków, dzięki której dopasujecie je do wybranego rozmiaru blatu.
UWAGA! Tabela ma charakter orientacyjny i poglądowy, a najpewniejszym sposobem na trafiony zakup i właściwy dobór jest posługiwanie się miarą i obliczanie długości/szerokości w centymetrach. Pamiętajcie jednak by mierzyć truck bez nakrętek, które mogą dodać kilka milimetrów co ma później duże znaczenie w tym czy set dostał właściwie skompletowany.
Trucki deskorolkowe dzielimy także na:
– low, czyli niskie
– medium, czyli średnie i
– high, tj. wysokie;
Powyższy podział ma znaczenie przy wyborze kół. Niskie trucki wybierzemy kiedy mamy koła mniejsze niż 53 mm, a wysokie kiedy większe niż 55mm. Niskie trucki to nisko położony środek ciężkości, dzięki któremu łatwiej jest nam o dobry balans ale też duży pop, natomiast wysokie trucki dzięki dużym kołom są idealne do szybkiej jazdy w bowlach czy na rampie, gdzie skręt nie może być zblokowany kontaktem kół z deską.
Podsumowując temat trucków to przede wszystkim przy zakupie/doborze nie kierujcie się ich kolorem a szukajcie odpowiedniego rozmiaru. Nie kupujcie „no name’ów” bo są słabej jakości poza tym trucki to inwestycja długoterminowa i posłużą nie jedną deskę. Jeśli macie jakieś dodatkowe pytania to piszcie na info@skateaffair.pl .
Do następnego poradnika!